26.10.2011 · David Povolný

Výklad je ve výuce stále nezastupitelný. ROZHOVOR

Peter Krupka pochází z matematické rodiny a s matematikou se pojí i jeho profesní život. Učí ji na Gymnáziu Řečkovice, které také jako ředitel vede. Ke své odborné specializaci přistupuje střízlivě. „Běžný člověk z matematiky skutečně bezprostředně nevyužije o moc více než trojčlenku. Matematika je ale důležitá, protože formuje naše myšlení,“ myslí si Krupka, který je zastáncem používání výkladu ve výuce. „Výklad ale neznamená, že učitel mlátí do stolu a říká, že něco platí a basta,“ dodává učitel.

Co vás přivedlo k učitelskému povolání?

Přiznám se, že to úplně přesně nevím. Oba moji rodiče jsou sice učitelé a stejně jako já matematici, nicméně si pamatuji, že v posledním ročníku na gymnáziu jsem v rámci své pubertální vzpoury o matematice a učitelství nechtěl vůbec slyšet (směje se). Jak se stalo, že jsem nakonec podal přihlášku na přírodovědeckou fakultu na učitelství matematiky a chemie, už přesně nevím. Každopádně když jsem byl na vysoké škole, už jsem o ničem jiném neuvažoval.

RNDr. Petr Krupka, Ph.D. je ředitelem Gymnázia Brno - Řečkovice. I on je absolventem studia učitelství na PřF MU.

RNDr. Petr Krupka, Ph.D. je nyní  ředitelem Gymnázia Brno - Řečkovice. Učitelství matematiky a chemie vystudoval na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity v Brně.

Čím vás pak učitelské povolání lákalo?

Měl jsem dobrý vztah k dětem, dělal jsem dlouho vedoucího v turistickém oddílu a rád jsem s nimi pracoval. Představa, že bych učil, se mi líbila a měl jsem pocit, že by mě to mohlo bavit. A  potvrdilo se to. Těší mě, když vidím, že jsem studenty zaujal a že mají moje hodiny a předmět rádi. A ještě větší radost mi dělá, když se ukáže, že jsem je něco naučil, že umí a znají.

Jak vypadá vaše hodina matematiky?

Velká část mé výuky je výklad, který považuji za nezastupitelný.

Dnes se ale od výkladu hodně ustupuje.

Záleží na možnostech konkrétního předmětu a tématu. Není možné si myslet, že ke všemu znovu dojdeme – nemá třeba moc smysl v hodině objevovat Pythagorovu větu. Můžu ji studentům sdělit, dokázat, že funguje, a můžeme o jejích důsledcích diskutovat. Výklad neznamená, že učitel mlátí do stolu a říká, že něco platí a basta. Snažím se žáky přimět k tomu, aby nad látkou přemýšleli, řešíme úlohy a ukazujeme si třeba praktické dopady.

Školská reforma nicméně šla trochu proti výkladu.

Smysl školské reformy nebyl v tom zrušit výklad, jen přejít od školometského způsobu k metodám, které budou žáky motivovat, aby se sami víc zajímali, vyhledávali informace a ptali se.

Ptají se vás žáci v hodinách?

V mých hodinách se vždy diskutuje o tom, proč něco platí a něco nejde. Každému učiteli to ale nesedí a nemusí to být nutně špatně. Učitel je osobnost s vlastním temperamentem a vyhovuje mu jakýsi způsob jednání s lidmi. Pokud by se měl šroubovat do nějaké stanovené role, tak to nemusí fungovat. Někteří učitelé víc mluví sami a spíše přednáší, jejich výklad je ale tak kvalitní, že žáci nemají potřebu se tolik ptát. To je naprosto v pořádku.

O českých studentech se často říká, že se bojí udělat chybu. Třeba říct něco nahlas ze strachu, aby to nebylo špatně. Je to pravda?

Skutečně to pravda je, ale je to věc, kterou budeme měnit ještě dlouho. Stará česká škola na tom byla postavena a tento stav se hluboko zakořenil. S chybou přitom lze pracovat jako s pozitivním jevem, vždyť pro proces učení je nezbytná. Jen skrze chyby člověk postupuje dále. Česká škola to ovšem ještě neumí. Ale zlepšujeme se.

Středoškolské matematice se často vyčítá, že je pro studenty příliš abstraktní a že v ní nejsou vidět přesahy do praxe. Řešíte to nějak ve svých hodinách?

Matematika má velkou nevýhodu, že je naprosto základním nástrojem pro ostatní přírodovědné disciplíny, kde se praxe rodí. Sama o sobě k ní ale směřuje málokdy. Je navíc natolik obsáhlá, že na středoškolské úrovni najít oblast, která má bezprostřední dopad v praxi, je velmi obtížné. Samozřejmě že můžu žákům říct, že nějaký matematický úkon má využití ve fyzice a řeší se s jeho pomocí otázky statiky. Nemůžu jim ale říct, že na základě nějakého vzorečku vypočítají most. Do takové hloubky se na střední škole nedostaneme.

Položím kacířskou otázku: Proč se tedy matematiku učit?

Když někdo vulgárně řekne, že mu z matematiky pro běžný život stačí trojčlenka a procenta, tak má do jisté míry pravdu. Běžný člověk z matematiky skutečně bezprostředně o moc více nevyužije. Matematika ale formuje naše myšlení. Řešení každé úlohy je práce v rámci jasných a pevně daných pravidel, které pokud zvládnete, dokážete odvodit prakticky cokoliv. Trénuje se tak skvěle vaše analytické myšlení. Kromě toho na každém kroku využíváme důsledky toho, že tyto zákonitosti známe a že je někdo rozvinul a někde aplikoval. Bez matematiky by vývoj civilizace nebyl možný. A bez její znalosti se dnes neobejdou nejen biologové a chemici, ale třeba také sociologové, kteří musí zvládat statistiku, nebo i právníci, kteří musí ovládat výrokovou logikou.

Často se ve společnosti mluví o nízké prestiži učitelského povolání. Cítíte to tak ve svém okolí i vy, nebo je to mýtus?

Musíme definovat slovo prestiž. Učitel nevydělává mnoho a někteří prestiž povolání spojují právě s velikostí výplaty. Hodnota a kvalita práce v případě učitelů ale neodpovídá odměně. Z vlastního okolí mám nicméně pocit, že učitelská práce je co do své společenské hodnoty vnímána velmi vysoko a je považována ze prospěšnou a důležitou.

Mají učitelé skutečně tak malé platy vzhledem k náročnosti práce?

Domnívám se, že je to práce poměrně náročná – zejména po psychické stránce – a že jiná povolání, v nichž je člověk vystaven srovnatelné zátěži, jsou hodnocena výrazně lépe. Problém je ale v tom, že kdyby měli učitelé brát peníze jako manažeři, tak by se stát nikdy nedoplatil. Řešení této otázky tedy asi bude trvat ještě hodně dlouho.

Mgr. David Povolný

O autorovi

Absolvent studia oborů Humanitní studia a Mediální studia a žurnalistika. Pracuje jako redaktor tiskového odboru rektorátu MU. Je autorem několika rozhovorů pro publikaci Rozhovory s mladými vědci, která vyšla na PřF MU.

 

Přidejte svůj komentář

Vaše jméno:
Titulek:
 
BBCODES_BOLDBBCODES_ITALICBBCODES_UNDERLINEBBCODES_STRIKETHROUGHBBCODES_SUBSCRIPTBBCODES_SUPERSCRIPTBBCODES_EMAILBBCODES_IMAGEBBCODES_URLBBCODES_LISTBBCODES_ULISTBBCODES_QUOTEBBCODES_CODEBBCODES_CONTENTID
Komentář:

Prosím poskládejte obrázek - ochrana proti spamu