Články

26.10.2011 ·

Výklad je ve výuce stále nezastupitelný. ROZHOVOR

Peter Krupka pochází z matematické rodiny a s matematikou se pojí i jeho profesní život. Učí ji na Gymnáziu Řečkovice, které také jako ředitel vede. Ke své odborné specializaci přistupuje střízlivě. „Běžný člověk z matematiky skutečně bezprostředně nevyužije o moc více než trojčlenku. Matematika je ale důležitá, protože formuje naše myšlení,“ myslí si Krupka, který je zastáncem používání výkladu ve výuce. „Výklad ale neznamená, že učitel mlátí do stolu a říká, že něco platí a basta,“ dodává učitel.

 
19.10.2011 ·

Příběh a jeho využití ve výuce. Jak učit pomocí příběhu? Snadno!

Příběh. To slovo má v sobě příslib, protože nás plní očekáváním. Když jej posloucháme nebo čteme, představujeme si jej v obrazech naší fantazie. Dobré příběhy si snadno pamatujeme a rádi je vyprávíme druhým. A právě proto může také učitel přírodních věd, pomocí příběhu své studenty mnoho naučit: Mysl studentů dobrý příběh zaměstná na plný úvazek. A díky tomu, že popisuje kontinuální děj, v budoucnu si jej výborně vybavují a jsou schopni vyprávět ho druhým.

 
02.10.2011 ·

Charles Leadbeater: Jak inovovat vzdělávání v nejchudších zemích?

V přednášce Education innovations in the slums (1) z dubna roku 2010 v Londýně se Charles Leadbeater (mimojiné bývalý poradce premiéra Tonyho Blaira a spoluautor příběhů Bridget Jones) zabývá vzdělávacími systémy v rozvojových zemích, kde studenti kvůli životu ze dne na den postrádají perspektivu i respekt k vzdělanosti. Řešení vidí autor v tzv. strategii „pull“, kdy je výuka koncipována tak, aby studenty zaujala a k vzdělání je přitáhla.

 
15.09.2011 ·

Jako učitel matematiky žiju naplněný život

Někdo volí vysokou školu měsíce, než se definitivně rozhodne, jiný má hned jasno. Jiří Herman, ředitel brněnského gymnázia na třídě Kapitána Jaroše, byl před více než třiceti lety kombinací obojího. „To, že půjdu učit matematiku, bylo jasné dlouho. V ideálním případě jsem si k ní chtěl vybrat češtinu, jenže na ni jsem neměl nejlepší kádrový profil, a proto vyhrála fyzika,“ vzpomíná Herman, jenž dnes za katedrou tráví jen několik hodin týdně. Kromě práce ředitele školy ho zaměstnává i psaní nových učebnic matematiky a výuka budoucích pedagogů.

 
12.09.2011 ·

Norský způsob vzdělávání jako inspirace? Rozhovor o stáži studentky učitelství

Šárka Obrdlíková odjela jako studentka oboru učitelství matematiky a fyziky PřF MU na  půlrok do Norska, kde krom studia srovnávací pedagogiky a začleňování lidí se speciálními potřebami absolvovala krátkou učitelskou praxi. V tomto rozhovoru se dozvíte nejen to, že výuka matematiky na norských školách vypadá zcela jinak než u nás, ale třeba i to, že tamní školský systém je velmi rovnostářský a vede studenty k samostatnosti.

 
11.09.2011 ·

Výuka „Velké Historie“ ukazuje svět jako nestabilní systém na hranici zlomu

Kurz Big History Američana Davida Christiana představuje obrat ve způsobu výuky. Jako doplňující předmět umožňuje spojovat interdisciplinárně informace z jednotlivých školních předmětů a poskytovat celkový obraz o světě i způsobech, jak řešit jeho problémy. Kurz, který překračuje hranice humanitních a přírodovědných oborů, nahlíží na svět jako na komplexní, ale nestabilní systém, který se nachází na hranici zlomu.

 
| << < 11 12 13 14 15 16 17 > >> |
Strana 4 z 7