Tajenka o zlatého bludišťáka
Poznejte p-prvky skryté za 10 nápovědami a získejte zlatého bludišťáka.
Čeká vás opět opakování na začátku hodiny? Pokládání otázek a mnohdy dlouhé čekání na nějaké odpovědi? Tomu je konec. Pojďte oživit výuku a nechat si žáky zdravě zariskovat v chemii! Touto hrou podpoříte skupinovou práci, soutěžního ducha žáků a neoblíbenou část hodiny přeměníte naopak na oblíbenou, při které se zaručeně nikdo nudit nebude.
Hra Riskuj! je výborná metoda pro zopakování probrané látky na začátku hodiny, před testem. Tímto způsobem se dá také třeba oživit předvánoční hodina, kdy si chce učitel nenápadně ověřit znalosti svých žáků. Děti ani nebudou vědět, že právě probíhá prověřování jejich znalostí. Tato didaktická hra slouží nejen k opakování a ucelování vědomostí, ale zároveň při ní dochází k rozvíjení kompetencí ke komunikaci, spolupráci a rychlému přemýšlení. Výhodou je také to, že se dá použít na jakékoliv téma výuky a ve všech ročnících.
Samotná hra má velmi jednoduchá pravidla. Žáci se rozdělí do libovolného počtu skupin, optimálně do dvou nebo tří. Hrací pole se skládá z 5 okruhů (např. Historie chemie, Názvosloví, atd.), můžete si ovšem zvolit tolik okruhů, kolik budete chtít. Každé téma obsahuje pět otázek, rozdělených podle stupně obtížnosti (100 bodů – nejlehčí, 500 bodů – nejtěžší). Žáci si postupně volí témata a počet bodů, za jaký chtějí odpovídat na otázku. Následně je učitelem přečtena otázka skrývající se pod vybraným polem. Jestliže žák odpoví správně, jeho tým získává příslušný počet bodů. Nezná-li odpověď, body se připisují ostatním týmům. Vítězí tým s nejvyšším počtem bodů.
Nastává otázka, zda je příprava hry časově náročná. Jsou dva způsoby, jak tuto hru vytvořit. Můžete si vytvořit vlastní sadu papírků s otázkami, které připevníte na tabuli, nebo si hru můžete jednoduše vytvořit na internetu.
Přípravě papírové verze je potřeba věnovat více času, ale zase může žáky více zaujmout z hlediska estetiky. Budete potřebovat barevné papíry, nůžky, fixu, magnety nebo lepící hmotu na tabuli. Na každý okruh si zvolte jinou barvu papíru. Z každé barvy nastříhejte 6 větších čtverečků. Na jednom bude název okruhu a na ostatních stejné barvy příslušný počet bodů 100–500 (Obrázek č. 1).
Na kartičky s počtem bodů napište z druhé strany otázku. Otázky by měly být voleny podle obtížnosti, takže na kartičce s počtem bodů 100 bude nejlehčí otázka a na papírku s 500 body ta nejtěžší. Hru můžete ještě ozvláštnit vložením skrytých zlatých cihliček pod jakýkoliv počet bodů libovolného okruhu (Obrázek č. 2). Po odkrytí tohoto políčka získává tým příslušný počet bodů automaticky jako bonus bez nutnosti odpovědi na otázku.
Druhým způsobem přípravy této hry je tvorba tabulky v online programu JeopardyLabs. Jedná se o bezplatnou šablonu, v níž si můžete svoji hru vytvořit. Tvorba této šablony je snadná a můžete ji kdykoliv otevřít online. Na stránce Jeopardy Labs (Obrázek č. 3) vyberete možnost „Create a Jeopardy Game“, do volného políčka si zvolíte heslo a zmáčknete „Start Building!“. Objeví se vám tabulka, do níž zadáváte libovolné okruhy učiva, ze kterých chcete své žáky zkoušet. Po vytvoření hry si uložíte odkaz, jež si můžete kdykoliv otevřít. Pro inspiraci přikládám svoji sadu vytvořených otázek na téma.
ŠTEIGERLOVÁ, Monika. Riskuj: Úvod chemie a názvosloví Organizace hry. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.
JOHNSON, Matt. JeopardyLabs. Online. Dostupné z: https://jeopardylabs.com/
ŠTEIGERLOVÁ, Monika. JeopardyLabs – Základy chemie. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.
Zdroje: