Středoškolská fyzika v příkladech
Volitelný předmět navazujícího studia učitelství fyziky
3 kredity
F1422, podzimní semestr
3 hodiny týdně, zkouška
Podívejte se na předmět v ISu: F1422
Tento předmět nemá žádné prerekvizity, jen se doporučuje zvládnutí základních operací při derivování a integrování na gymnaziální úrovni.
Tento předmět funguje jako „cvičení“ k předmětu F1421, kde si dané matematické metody procvičíte a ověříte, zda je umíte aplikovat na fyzikálních příkladech.
V tomto předmětu obsah navazuje tematicky na F1421, ale i pro ty, jenž si nezapíší F1421 je kurz určitě přínosný. Vyučující typicky vybere nějaký větší tematický celek (bývají 3 za semestr), poté vysvětlí základní pojmy a následně počítá na tabuli příklady a průběžně se ptá studentů na otázky. Případně k tabuli chodí počítat i studenti. Po skončení tematického celku vyučující zadá studentům písemku o 4 příkladech s možným bodovým ziskem až 10 bodů. Předmět není ukončen tradičně zkouškou ve zkouškovém období či zápočtem, ale úspěšným splněním průběžných testů. Všechny získané body se sčítají a minimální počet pro úspěšné ukončení předmětu je alespoň 16 bodů. Pokud student obdrží známku B-E po součtu bodů z průběžných písemek, může dobrovolně absolvovat i ústní zkoušku a známku si vylepšit.
V tomto předmětu se studenti naučí využívat základní matematické metody na matematických a fyzikálních příkladech. Zpravidla se zde bere látka, která je probírána v F1421. Teorie je však zopakována jen velmi stručně a stěžejní náplní cvičeních spočívá v počítání příkladů. Tento předmět mohu doporučit převážně studentům učitelství ze stejného důvodu, jako doporučuji F1421. Zpětně jej možná doporučuji i více, jelikož při řešení fyzikálních problémů se praxe v počítání hodí více, než teoretický přístup aplikovaný v F1421.