Soutěže
Přehled matematických soutěží pro žáky 2. stupně základních škol i střední škol a gymnázií
Zajímají vás různé netradiční přístupy a metody ve výuce? Chcete, aby žáci lépe pochopili, co jsou to funkce a k čemu jsou dobré? Rádi byste svým žákům ukázali, kde všude mohou nabyté znalosti uplatnit? Alžběta Pospíšilová se ve své bakalářské práce zaměřila na téma funkcí, limity a derivace a vytvořila materiály, které umožňují vést výuku badatelským přístupem s důrazem na jejich aplikaci.
Jedním ze současných pedagogických trendů je badatelsky orientovaná výuka. Učitel, který tento přístup uplatňuje, se snaží, aby si žáci mohli na nové poznatky a informace přijít sami. Nepředkládá třídě hotové učivo, ale vhodně zvolenými metodami, příklady a návodnými otázkami ji vede k „objevení“ nového. Nejčastěji se tento přístup aplikuje při výuce přírodních věd.
Alžběta Pospíšilová se ve své bakalářské práci zaměřila na využití tohoto přístupu ve výuce matematiky. Vybrala si 3 středoškolská témata, kterými jsou funkce, limita a derivace. Každému z uvedených témat věnuje jednu kapitolu své práce. Ke každému tématu zpracovala několik pracovních listů, včetně jejich komentáře pro učitele, které uplatňují badatelský přístup.
Jeden z pracovních listů ke každému tématu slouží k domácí přípravě studentů na hodiny, další pracovní listy přinášejí početní a aplikační úlohy. Každý pracovní list je podrobně rozebrán v práci a doplněn vysvětlivkami pro učitele. V přílohách se nachází verze pro žáky, která je připravena k tisku a přímému použití v hodině.
Autorka práce si klade za cíl, aby žáky nejprve seznámila obecněji s problematikou a tématem a na názorných příkladech jim předala hlavní principy a metody. Teprve po předání intuitivního a názorného vysvětlení přichází s korektními matematickými pojmy a definicemi. Pomocí dobře zvolených příkladů, úkolů a otázek, tak leccos žáci mohou sami pochopit a uvědomit si a teprve potom vyučující přidá jejich porozumění pojmy a vzorečky.
Velký důraz kladla Alžběta Pospíšilová také na aplikaci nabytých matematických znalostí a jejich uplatnění při řešení reálných problémů. Tématu využití znalosti derivace věnuje celý jeden pracovní list v závěrečné kapitole své práce.
Všechny vytvořené materiály jsou volně přístupné v textu bakalářské práce a je možné je využít ve výuce nebo se jimi inspirovat.
Přehled matematických soutěží pro žáky 2. stupně základních škol i střední škol a gymnázií
Multimediální elektronický výukový materiál autorky RNDr. Miluše Barákové, která v publikaci vycházela ze svých celoživotních zkušeností s výukou matematiky na gymnáziu.