Zpětná vazba a hodnocení

2 kredity

XS160, podzimní semestr

bloková výuka ve dvou blocích (2x pátek a sobota), zápočet

5. 1. 2024 Ladislav Blechta Mgr. studium

Bez popisku

Podívejte se na předmět v ISu.

Předmět Zpětná vazba a hodnocení nemá žádné prerekvizity. Předmět je otevřen studentům libovolného oboru. Předmět si však smí zapsat nejvýše 20 studentů.

Co se dozvíte?

V rámci předmětu Zpětná vazba a hodnocení se dozvíte, jaké existují formy hodnocení a jaké jsou jejich výhody a rizika. Kromě všem známého sumativního hodnocení (např. známky) se tak podíváte například na možnosti začlenění formativního hodnocení, vrstevnického hodnocení i sebehodnocení do výuky. Ujasníte si, co stojí za tím, aby byla zpětná vazba funkční jak pro vás, tak hlavně pro vaše žáky. Kromě toho si vyzkoušíte naformulovat funkční cíle výuky, nebo začlenit do výuky důkazy o učení či porozumění. Vaši výuku pak navštíví učitelé z praxe, kteří formativní hodnocení využívají a mají s ním mnohaleté zkušenosti a rádi vám odpoví na vaše otázky.

Jak samotný předmět probíhá?

Výuka probíhá ve dvou na sebe navazujících blocích, které se konají v průběhu dvou pátků a sobot přibližně v polovině semestru. Mezi bloky je týdenní pauza, aby studenti měli čas na vypracování průběžného úkolu, kterým je sestavení plánu na výuku podle zadaných kritérií. K tomuto plánu je studentům dána spolužáky zpětná vazba, na jejíž základě studenti plán přepracují do finální podoby. Výuka se koná v učebně J4 v areálu na Kotlářské. 

Proč si vybrat právě tento předmět?

Předmět Zpětná vazba a hodnocení je dobré si zapsat proto, že se v rámci něj dozvíte mnoho informací o různých způsobech hodnocení, na což v jiných předmětech pedagogicko-psychologického základu příliš času není. Také se za vámi přijdou podívat učitelé z praxe, kteří mají s formativním hodnocením dlouholeté zkušenosti a rádi vám odpoví na vaše otázky. A kromě toho se seznámíte s dalšími studenty učitelských programů, kteří mohou mít jinou aprobaci než vy a můžete se navzájem obohatit o zkušenosti s učením.

A co na předmět říká jeho absolventka Bc. Kateřina Šedinová? „Za mě byl předmět Zpětná vazba a hodnocení strašně super v tom, že převedl téměř veškerou didaktiku (hlavně zpětnou vazbu a hodnocení + jak vytvořit KVALITNÍ přípravu do hodin), kterou se vlastně na oboru učíme, do praxe. V řadě aktivit jsme si vyzkoušeli různé druhy zpětné vazby - ať už šlo o složitější a více propracovanou, tak i tu okamžitou. Hodně kvituji i to, že si lektoři dali práci i s tím, abychom se jako skupina stmelili. Další obrovské plus za mě bylo v tom, že principy toho, co vyučovali používali i ve svých “hodinách” (což zní jako samozřejmost, ale není…). Takže pro mě to byl nejenom předmět, kde jsem si utříbila to, jak bych vlastně někdy chtěla hodnotit svoje žáky a získávat od nich zpětnou vazbu, ale i nějaké aktivizující hry a cvičení, které zaberou jen chvilku a jsou strašně dobré na prolomení ledů. Jednalo se ale o pilotní běh tohoto předmětu, tak se na jeho hodnocení koukám trochu s nadhledem, nicméně věřím, že Hanka s Markem (Mgr. Hana Tesák Vrtala a Mgr. Marek Boček, pozn. autora) to do dalších let vyšperkují a průběh aktivit bude příště hladší.“


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info