Komunita vzdělavatelů budoucích učitelů
Komunita propojující všechny aktéry podílející se na pregraduální přípravě budoucích učitelů
V rámci projektu Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd a informatiky došlo k inovaci předmětů společného pedagogicko-psychologického základu, inovaci obsahu a výuky stávajících kurzů, rozšíření výuky o nové kurzy inovaci systému praxí.
Už v jarním semestru roku 2011 měli studenti možnosti přihlásit se do dvou inovovaných předmětů: Obecná a alternativní didaktika (vyučující dr. Hališka, dr. Hromádka) a Psychologie osobnosti (vyučující doc. Lazarová); nebo Komunikační trénink pro učitele. Cílem tohoto předmětu je posílit komunikační dovednosti budoucích učitelů, a hlavně naučit je srozumitelně i zajímavě sdělovat a citlivě naslouchat.
Celkem půjde o 29 inovovaných kurzů doplněných o studijní materiály, které díky aktualizaci o nové poznatky poskytnou studentům větší přehled o samotných oborech. Větší důraz chceme klást na mezipředmětové vztahy a aplikace usnadňující výuku. Nově vybavená laboratorní cvičení usnadní studentům chápání základních přírodních jevů, nově připravené pokusy vylepší jejich schopnost prakticky učit a pracovat ve školní laboratoři.
Díky většímu důrazu na moderní didaktické metody (e-learning, využití interaktivní tabule, projektová výuka) si je studenti osvojí a budou je později používat v praxi. Zapojení středoškolských učitelů napomůže k zajištění využitelnosti informací ve školské praxi. Díky nové literatuře získají studenti možnost osvojit si nejnovější poznatky i mimo přednášky.
V rámci této aktivity chceme reagovat na potřeby školské praxe, které vznikly zavedením školních vzdělávacích programů, a vytvořit nové kurzy, které zaplní mezery v naší současné nabídce předmětů. Celkem vznikne jedenáct nových kurzů, které budou pokrývat mezipředmětové vztahy mezi jednotlivými obory, budou se zabývat aplikacemi znalostí v praxi a budou zaměřeny na aktuální témata a společenské problémy vhodné pro výuku v rámci průřezových témat.
Při přípravě těchto kurzů nebude kladen důraz jen na obsah, ale i na jejich formu, tj. například na zapojení středoškolských učitelů, větší aktivitu studentů, moderní metody práce atd. Ke všem novým kurzům vzniknou studijní materiály (elektronická skripta, prezentace, ukázkové příklady, testovací agenda atd.).
V jarním semestru 2011 začal fungovat i nový systém praxí. Nově si tak adepti na učitelské povolání v praxi vyzkouší bohatší škálu činností, novinkou je i možnost snímat své výstupy videokamerou a pak je v semináři analyzovat. Fakulta nyní umožňuje všechny praxe absolvovat dvakrát, poprvé na klinických středních školách fakulty, podruhé na škole podle vlastního výběru studenta. V rámci projektu vznikají i dva zcela nové typy praxí, a sice projektová a zájmová.
Novinkou v rámci inovací pedagogické praxe je i možnost půjčit si od PřF MU bezplatně videokameru a snímat své hodiny praxe videokamerou. To je totiž jediný způsob, jak může učitel při výuce vidět sám sebe a ti, kteří této možnosti využili, vám rádi potvrdí, že je to zkušenost k nezaplacení. Jistě, nikomu to asi nejdřív není příjemné, vidět a slyšet sám sebe, ale když se nad to povznesete, dokážete se z vlastních chyb mnohé naučit (nebo se třeba něco od-naučit) a navíc postupně přivedete svoje vystupování, verbální i nonverbální projev k dokonalosti. A to se v životě (nejen tom profesním) nikdy neztratí.
Studenti, kteří již praxi absolvovali, si mohou zapsat volitelný předmět Analyticko-didaktické praktikum (vyučující PhDr. Jaromír Hališka), jehož náplní je právě podrobná analýza natočených výstupů po didaktické a prezentační stránce a konzultace se zkušeným a oblíbeným pedagogem, „Učitelem roku 2002“ za celoživotní práci v oblasti vzdělávání učitelů.
Nově fakulta umožňuje všechny výše popsané praxe absolvovat dvakrát, poprvé na klinických středních školách fakulty, podruhé na škole dle studentova výběru.
V současné době vznikají v rámci projektu dva nové typy praxí; projektová praxe (účast na konkrétní projektové, případně terénní výuce klinické školy) a zájmová praxe (vedení kroužků, kurzů, korespondenčních seminářů).
Komunita propojující všechny aktéry podílející se na pregraduální přípravě budoucích učitelů
Rozhovor s Janem Böhmem z RECETOXu, držitelem Ceny rektora pro vynikající pedagogy, ku příležitosti Dne učitelů