Časopis Statistika&My
Proč ve výuce pracovat s časopisem Statistika&My?
Od minulého léta je široké veřejnosti k dispozici Statistický geoportál, který přináší vizualizovaná data Českého statistického úřadu. Umožňuje tak zobrazení dat na mapovém podkladu, které lze využít (nejen) ve výuce zeměpisu.
Statistický geoportál je nástroj, který poskytuje přístup k prostorově lokalizovaným statistickým datům. Nabízí interaktivní mapy, jež umožňují uživatelům zobrazit různé statistické údaje v geografickém kontextu. Hlavním cílem je usnadnit přístup k datům a jejich vizualizaci pro účely analýzy, plánování a rozhodování, lze je však velmi efektivně využít i pro naplnění výukových cílů.
V České republice je Statistický geoportál spravován Českým statistickým úřadem (ČSÚ). Tento geoportál poskytuje různé typy dat, například demografické, ekonomické, sociální a environmentální informace, které jsou prezentovány ve formě mapových vrstev. Uživatelé mohou prohlížet data na úrovni obcí, okresů, krajů a dalších administrativních jednotek.
První a nejrozsáhlejší aplikací je Statistický atlas. Ten momentálně zobrazuje data ze Sčítání lidu, domů a bytů 2021. Můžete se zde tak například dozvědět, v jaké části ČR je největší podíl svobodných či rozvedených osob, kde je nejvyšší plodnost žen, jaká je obydlenost a druh domů či dokonce kolik podlaží se v domech nachází. Poté zde najdete data z voleb prezidenta republiky či z voleb do Evropského parlamentu a základní údaje o obyvatelstvu (stav obyvatel a pohyb obyvatel) k roku 2022.
Samostatná aplikace Mobilita vznikla pro prezentaci dat o vyjížďce obyvatel do práce či školy a o vnitřním stěhování. Lze si zde zobrazit směr a intenzitu dojížďkových a vyjížďkových proudů obyvatel na různých úrovních administrativních jednotek.
Další aplikací jsou Statistické georeporty, které zobrazují statistická data na území zvoleném uživatelem nezávisle na administrativních jednotkách ČR (na úrovni gridů). Lze tak vymezit území například na základě přírodních hranic či území typické výskytem určitých socioekonomických jevů.
Poslední je aplikace Georeporty API, která je však určena pouze pro užší okruh uživatelů (smluvně vázaní s ČSÚ). O přístup si lze zažádat. Služba je vhodná pro zájemce, kteří potřebují získat přesnější údaje ve větším územním detailu, získat údaje za území odlišné od tradičních administrativních nebo statistických územních jednotek či chtějí georeporty využívat častěji.
Statistický geoportál nabízí mnoho příležitostí pro obohacení výuky zeměpisu na školách. Umožňuje žákům a učitelům přístup k prostorově lokalizovaným statistickým datům, což otevírá cestu k hlubšímu pochopení demografických, ekonomických, sociálních a dalších aspektů různých regionů.
Jednou z klíčových výhod Statistického geoportálu je možnost vizualizace demografických a socioekonomických dat. Žáci mohou zkoumat rozložení populace, hustotu osídlení, věkovou strukturu obyvatelstva a migrační toky v různých regionech České republiky. Rovněž lze analyzovat ekonomické ukazatele, jako je míra nezaměstnanosti, úroveň příjmů a hospodářská aktivita, což jim poskytuje komplexní pohled na socioekonomické podmínky v různých částech naší republiky.
Díky aplikacím v geoportálu mohou žáci snadno porovnávat různé regiony na základě různých ukazatelů. Mohou zkoumat rozdíly v úrovni vzdělání, zdravotním stavu obyvatel nebo dostupnosti veřejných služeb. Tento nástroj jim umožňuje analyzovat příčiny a důsledky regionálních rozdílů, což je důležité pro pochopení socioekonomických trendů. Interaktivní mapy nabízí učitelům jednoduchý způsob, jak žáky aktivně zapojit do výuky. Jako učitel tak můžete zadávat úkoly, při kterých studenti pracují s mapami, hledají konkrétní data a vytvářejí vlastní mapové projekty. To nejen zlepšuje jejich schopnost práce s daty, ale také rozvíjí jejich prostorové myšlení a analytické dovednosti.
Se staršími žáky je vhodné využít Statistický geoportál a jeho data pro výzkumné projekty či seminární práce. Žáci například mohou aplikovat teoretické znalosti v praxi a provádět analýzy historických trendů a předpovědí pro budoucí vývoj. To podporuje jejich kritické myšlení a schopnost práce s reálnými daty, což je cenné pro jejich vzdělávací a profesní rozvoj. Práce s aktuálními daty navíc zajišťuje, že žáci pracují s informacemi, které odrážejí současnou situaci, což je klíčové pro relevantní a efektivní vzdělávání.
Pro inspiraci, jakým způsobem lze Statistický geoportál využít v klasické vyučovací hodině zeměpisu, popř. v zeměpisném semináři, byla vytvořena metodická příručka a pracovní list (včetně autorského řešení). Jak již bylo zmíněno výše, s aplikacemi geoportálu se dají učit a procvičovat nejrůznější témata, takže je pouze na vás, jestli se je rozhodnete zařadit do výuky a jakou metodou se je rozhodnete uchopit. Pokud byste práci se Statistickým geoportálem chtěli aplikovat při výuce socioekonomické geografie, poté neváhejte využít již zmíněné materiály, které se věnují tématu pohybu obyvatelstva (popř. se jimi můžete alespoň inspirovat). Primárně z materiálů budou těžit učitelé z Jihomoravského kraje, nicméně po pár drobných úpravách (viz metodická příručka) jsou materiály využitelné celorepublikově.
Materiál do výuky: metodický a pracovní list Pohyb obyvatelstva (i s autorským řešením)