Soutěže
Přehled matematických soutěží pro žáky 2. stupně základních škol i střední škol a gymnázií
Zajímá Vás, jak se vyučuje matematika jinde ve světě? Necháváte se rádi inspirovat druhými? Chcete si rozšířit obzory a zjistit, jak fungují učební systémy v jiných zemích Evropy? Pro začátek si můžete přečíst bakalářskou práci, která se věnuje srovnání českého a francouzského učebního systému s důrazem na rozdíly ve výuce matematiky a koncepci středoškolských učebnic.
Každá země má svou osobitou a jedinečnou kulturu, historii, vánoční zvyky a také vzdělávací systém. Český vzdělávací systém většina z nás důvěrně zná. Prošli jsme si ním, zažili jsme ho naplno. Některé okamžiky z let strávených ve školních lavicí se nám zapsaly hluboko do paměti, ať už patří ke šťastným momentům nebo ke vzpomínkám toho nejhoršího druhu.
Ale co učební systémy ostatních zemí? V těch už se tak snadno neorientujeme. Přesto jejich znalost může být cennou inspirací pro všechny učitele, kterým není jedno, jak svou práci dělají.
Iveta Němcová se v rámci své bakalářské práce zaměřila na srovnání učebního systému České a Francouzské republiky. Za cíl si dala porovnání především způsobu výuky matematiky v obou zemích. Toto srovnání prováděla na třech úrovních.
Nejprve porovnala samotné výukové osnovy matematiky pro jednotlivé ročníky čtyřletého gymnázia a francouzského ekvivalentu lycée général. Osnovy v obou zemích se zásadním způsobem lišily. Objevovaly se v nich sice podobná témata, ale často byla zařazována do jiných ročníků, učena v jiném pořadí a tématům byl přikládán různý důraz.
V další části se autorka věnovala, jak ostatně napovídá název její práce, srovnání učebnic. Za tímto účelem vybrala řadu českých učebnic od nakladatelství Prometheus a francouzskou řadu od nakladatelství Hyperbole Math a zkoumala, jak se liší jejich struktura a design.
V poslední části si Iveta Němcová vybrala několik dílčích témat ze středoškolského kurikula matematiky a zaměřila se na konkrétní odlišnosti v jejich výuce. Většina srovnávaných témat by se dala zařadit do matematické disciplíny Analýza a nauka o funkcích, například definice a graf funkce, vlastnosti funkcí, derivace, limita a vyšetřování průběhu funkce.
Tato práce čtenáře nejen seznámí s hlavními rysy francouzského učebního systému, ale především ukazuje, jak ke konkrétním matematických tématům přistupují jinde a inspiruje ke zvážení nejlepších cest, jak předat učivo žákům.
Přehled matematických soutěží pro žáky 2. stupně základních škol i střední škol a gymnázií
Multimediální elektronický výukový materiál autorky RNDr. Miluše Barákové, která v publikaci vycházela ze svých celoživotních zkušeností s výukou matematiky na gymnáziu.