Využití historie matematiky a historických příběhů ve výuce

Lenka Pohanková, studentka matematiky a speciální pedagogiky se zaměřením na vzdělávání, ve své bakalářské práci nabízí možnost, jak zařadit příběhy z historie matematiky do výuky na střední škole. Autorka tyto zajímavé příběhy a osudy sepsala do souboru, který může sloužit jako podpůrný materiál pro učitele. Součástí práce jsou rovněž originální plakáty určené k vyvěšení ve třídách nebo na chodbách školy. Díky nim se může historie matematiky dostat přímo k žákům, a může jim tak pomoct nahlížet na tento předmět z jiné stránky.

24. 3. 2025 Kateřina K. učitelé ZŠ a SŠ studenti učitelství

Plakát o analytické geometrii
Autor: Lenka Pohanková

Matematika je jedním z nejobávanějších předmětů vyučovaných na středních školách. Může to být tím, že žákům připadá příliš náročná, nudná nebo málo lidská. Právě zařazení historických příběhů do výuky matematiky by mohlo pomoct, aby si studenti k tomuto předmětu vytvořili lepší vztah a aby je třeba i začal bavit.

Lenka Pohanková, autorka bakalářské práce s názvem Využití historie matematiky a historických příběhů ve výuce, se proto rozhodla zpracovat zajímavé osudy matematických objevů i osobností do poutavých grafických plakátů, které slouží k vyvěšení do tříd. Samotný text bakalářské práce obsahuje podrobnější rozepsání příběhů a témat, které se objevují na plakátech, a může tedy poskytnout středoškolským učitelům oporu při jejich zařazení do výuky matematiky.

Autorka si pro zpracování vybrala čtyři témata z Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia: vývoj pojmu číslo, kvadratickou rovnici, logaritmy a analytickou geometrii.

Plakáty Lenky Pohankové na první pohled zaujmou. Jsou barevné, obsahují obrázky i návodné šipky s popisky. Texty jsou psány srozumitelně a stručně, aby jim porozuměli všichni žáci středních škol. Autorka klade také důraz na využití matematických konceptů v praxi, na plakátech se tak můžeme například dozvědět, kde se v dnešní době setkáváme s logaritmem, proč ve starověké Indii a Číně potřebovali záporná čísla nebo jak souvisí kvadratická rovnice s pohyby planet.

Poslední kapitola v práci, a tedy i pátý plakát, se týká žen působících v oblasti matematiky. Zpracovává osudy čtyř významných a nadaných matematiček z období od antiky až po současnost. Těmto ženám mnohdy osud kladl do cesty překážky, ale ony si s nimi dovedly poradit. Jejich životní příběhy tak mohou studenty a studentky podnítit k tomu, aby se zamysleli, jak společnost vnímala a vnímá ženy ve vědě.

Plakát o kvadratické rovnici
Autor: Lenka Pohanková

Plakát o kvadratické rovnici
Autor: Lenka Pohanková

Bakalářská práce Lenky Pohankové nabízí možnosti, jak zařadit příběhy z historie matematiky do výuky, a díky tomu přiblížit matematiku studentům, ale i učitelům z jiného úhlu pohledu. Autorka věří, že její práce pomůže najít odpověď na častou otázku žáků i pedagogů: „Proč se to učíme?“

„Práci o využití historie matematiky ve výuce jsem vytvořila za účelem usnadnění práce učitelům, kteří chtějí svůj výklad zpestřit a doplnit jej o historické souvislosti. O historii matematiky bylo napsáno již mnoho knih a článků, ale právě množství materiálů, ze kterých lze čerpat, může učitele odradit. Každá kniha je psána jinak, některá podle časového sledu, jiná podle tematických okruhů, a zorientovat se v tom může být obtížné, což jsem si sama při psaní své bakalářské práce vyzkoušela. Vybrala jsem témata podle Rámcového vzdělávacího programu, aby opravdu kopírovala učivo, které středoškolští učitelé se svými žáky procházejí. Učitelé by z práce mohli čerpat například při úvodních hodinách do jednotlivých témat, kdy mohou učivo zasadit do historického kontextu, propojit žákům znalosti z jiných předmětů a poukázat na to, že i matematika je živá věda, která se vyvíjí. Nedílnou součástí práce jsou i vzdělávací plakáty do tříd nebo na školní chodby určené žákům. Jejich cílem je žáky zaujmout, předat základní informace a propojit učivo s využitím v praxi.“

Lenka Pohanková

POHANKOVÁ, Lenka. Využití historie matematiky a historických příběhů ve výuce. Online, bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta, 2025. [cit. 2025-03-11].

POHANKOVÁ, Lenka. Vývoj pojmu číslo – plakát. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

POHANKOVÁ, Lenka. Kvadratická rovnice – plakát. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

POHANKOVÁ, Lenka. Logaritmy – plakát. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

POHANKOVÁ, Lenka. Analytická geometrie – plakát. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

POHANKOVÁ, Lenka. Ženy v matematice – plakát. Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info