Fyzika na cesty – 3. část
Malá série populárně naučných knih, které vám s radostí doporučíme přibalit s sebou na výlet.
Tématu umělé inteligence se v posledních měsících neměl šanci vyhnout asi žádný z nás. Ať už jste se potkali s obrazy vytvořené pomocí Midjourney, kontroverzí kolem nich nebo třeba některým inteligentním chatovacím nástrojem, AI (artificial intelligence) se pomalu, ale jistě, stává součástí našeho běžného života. Ani jako pedagogové se před rozmachem technologií ovládaných AI neschováme a rozhodně bychom ani neměli chtít.
Faktem je, že už nyní se s nástroji využívajícími těchto technologií setkáváme na denní bázi. Nemusíte zrovna cíleně vygenerovat umělecké dílo, abyste se dostali do kontaktu s umělou inteligencí. Využívá ji třeba běžný vyhledávač od Googlu nebo robotický vysavač, který se bez problémů vyhýbá nábytku u vás v obýváku. I za tím, že vám internetový obchod doporučí zboží, o které byste mohli mít zájem, vzhledem k předchozím objednávkám, stojí umělá inteligence.
Jak nové technologie pomalu prosycují náš běžný život, můžeme očekávat, že jej budou ovlivňovat stále více. Hovoří se dokonce o technologické revoluci, která není tak daleko, jak by si někteří mohli myslet. Podle World Economic Forum v horizontu několika let zanikne 85 milionů pracovních míst a 97 milionů nových vznikne právě v souvislosti s automatizací.
V budoucnu se tak bude dařit nejen datovým analytikům, nebo robotickým inženýrům, ale i lidem, kteří se naučí s novými technologiemi spolupracovat. Lidskou kreativitu nebo sociální dovednosti stále ještě dokonale strojem nenahradíme.
Z hlediska pracovního trhu může pedagogy potěšit, že učitelská profese nebude nejspíše patřit k těm, které zaniknou. Přesto se nemůžeme tvářit, že se nás problematika umělé inteligence netýká. Ve třídách nám totiž nesedí jen budoucí učitelé, ale lidé všech profesí. A nikoho z nich nemůžeme připravovat na svět, jaký byl dříve. Je tedy jedině na místě, aby se dnešní děti učily nejen s AI pracovat a efektivně ji využívaly ve svém životě, ale i aby si byly vědomé, kde všude se s těmito technologiemi setkávají a čeho jsou schopné.
Cílem tohoto článku tedy není podat vyčerpávající teoretický popis umělé inteligence, v den vydání článku už totiž může být situace úplně jiná, než ve chvíli, kdy jej čtete. Rádi bychom zde ale upozornili na stránky, které považujeme za dobrou inspiraci nejen učitelů.
Volná přístupnost a jednoduché ovládání formou chatu způsobily masové rozšíření. V dubnu, kdy tento článek vzniká, už ChatGPT zná prakticky každý. Jako učitelé jej využijete jak při přípravě hodiny, tak i v hodinách se studenty. Pokud nemáte nápad na aktivitu s využitím tohoto nástroje, vyzkoušejte jej třeba tím, že se zeptáte, jak můžete AI efektivně využít ve výuce. Možná budete muset strávit chvíli korigováním a upřesňováním, ale nakonec je možné dojít k zajímavým výsledkům. S nimi je však třeba zacházet s rozvážností a rozumem, ne všechno, co vám umělá inteligence napíše, je totiž vždy pravda. Proto je získané poznatky, pokud si nejste stoprocentně jisti jejich pravdivostí, potřeba ověřit i z jiných zdrojů. Spíš než jako nevýhoda se dá tento fakt vnímat jako důvod navíc, proč ChatGPT zařadit do výuky. Studenti jsou pak nuceni na cestě za dobrými výsledky neustále ověřovat, co jim nástroj nabídne. Takto poskytujeme žákům příležitost ke cvičení kritického myšlení, které je jednou z klíčových kompetencí a ve světě s moderními nástroji se bez něj neobejdeme.
Častým dotazem učitelů jsou právní aspekty nutně se vztahující k zařazení AI do výuky. Na webových stránkách AI dětem k tomuto najdete krátký článek, který obsahuje informace k využití chatu ve školách.
Iniciativa AI dětem si uvědomuje, že není možné se před důsledky nárůstu využití umělé inteligence schovávat a jde jí směle naproti. Jedná se o spolek, který si klade za cíl provádět osvětu a přibližovat svět AI dětem od dvanácti let. Jejich hlavní činností je vytváření vzdělávacích materiálů pro děti a učitele a pořádání akcí. Na webových stránkách inciativy naleznete velké množství volně dostupných materiálů rozebírajících jak základní principy AI, tak i například etické otázky spojené s jejím využíváním.
Na konci února skupina zorganizovala za podpory společnosti Microsoft konferenci Umělá inteligence ve vzdělávání určenou pedagogům středních a základních škol všech aprobací. Pedagogové z celé republiky se zde setkali, aby se dozvěděli více o tom, jak připravit děti na svět, jehož bude AI běžnou součástí.
Další činností iniciativy je i educast, který nejdete na youtube.
V tomto roce bylo možné se zúčastnit i konference na téma umělé inteligence ve vzdělávání, pořádané právě iniciací AI dětem. Jedním z mnoha inspirativních vystupujících byl i Václav Maněna. Jeho blog můžeme doporučit jako zdroj aktuálních informací a hlavně tipů na v praxi použitelné nástroje.
Společnost Minnalearn a Helsinská univerzita společně vytvořili sérii bezplatných online kurzů pro každého, kdo by se chtěl dozvědět něco víc o principech a využití AI. Projekt Elements of AI můžete absolvovat vlastním tempem po přihlášení. První kurz v sérii je dokonce kompletně přeložený do češtiny, zbylé jsou zatím v angličtině. Absolvování kurzu je pak potvrzené certifikátem.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, AI není jen tam, kde je hlavní hvězdou. Často nám usnadňuje život i mnohem nenápadněji, než skrze komunikaci s ChatGPT. Pomáhá doplnit chybějící části fotografie nebo převést rukou psaný text do elektronické podoby.
Pokud používáte lepící papírky na poznámky, mohla by se vám hodit aplikace Post-it. Nejen, že můžete vytvářet digitální lístečky, ale hlavně dokáže právě načíst ručně psané poznámky a převést je na strojově psaný text. V aplikaci pak můžete vytvářet různé sbírky, lístečky přeskupovat a vše nakonec vyexportovat například do pdf formátu. Jednu nástěnku může takto upravovat i vícero lidí, což se dá využít ve třídě například při skupinových aktivitách.
Aplikace Descript dokáže přepsat audio videa do textu. Tuto praktickou funkci má už i Microsoft Teams. Automatický přepis a vkládání titulků umí i třeba program ClipChamp, běžně dostupný ve Windows 10 a 11. Descript je vyjímečný v tom, že editací textu jste schopni zároveň upravit video. Pokud tedy smažete některé ze svých “ehm” nebo “vlastně” z přepisu, aplikace ho vystřihne i z videa.
Ne každý ví, že hojně používaný grafický program Canva má už dnes funkci, kdy dokáže vygenerovat obrázek podle textového zadání. Krom toho umí také odebrat pozadí z videa nebo fotky, či dokonce během sekundy vytvořit prezentaci na vámi zvolené téma pomocí zadání klíčových slov. Obojí jsou funkce využívající AI.
Tento výčet samozřejmě obsahuje pouze zlomek zdrojů, ze kterých může nadšený učitel čerpat. Napište nám na facebook, jaký je váš oblíbený AI nástroj, nebo jak zapojujete umělou inteligenci do výuky vy.