Fyzika na cesty – 2. část
Malá letní série populárně naučných knih, které vám s radostí doporučíme přibalit s sebou na prázdniny.
V dnešní době najdeme mnoho autorek a autorů, kteří se snaží přiblížit svět vědy poutavým způsobem široké veřejnosti. Takovéto knihy jsme si dali za úkol prozkoumat a doporučit vám ty, které nás nejvíce zaujaly. V dnešním díle si ukážeme jedno dílo spíše naučného charakteru a druhé takové, kde se naučnost skrývá za silným historickým příběhem.
Marcus Chown získal svůj bakalářský titul na univerzitě v Londýně, ale studium ho nakonec zavedlo až do Pasadeny do Kalifornského technického institutu, který můžete znát pod názvem Caltech (ano, to je ta univerzita, kde pracoval v seriálu Sheldon Cooper). Zde se zaměřoval na astrofyziku a její vliv je patrný snad v každém jeho literárním díle. Kromě vědy se v současnosti věnuje psaní odborných knih, ale i novel. Dále hostuje v několika populárně naučných pořadech a je autorem oceňované aplikace Solar system for iPad. Jeho knihy jsou známé kreativitou a možná místy až vědecko-fantasticky znějícími tématy.
Především nefyzikálně zaměření čtenáři ocení, s jakou lehkostí autor uvádí složité vědecké koncepty a dokáže je vysvětlit s použitím fantazie (což je tak trochu společným jmenovatelem většiny knih na tomto seznamu). Slogan knihy “Nic není tak neuvěřitelné, aby to nemohla být pravda” je zkrátka naprosto pravdivý a kniha na něm staví. Marcus Chown si jednoduše vzal padesát fantastických a fantaskně znějících prohlášení, nadpisů či tvrzení a v tenké knížce rozkryl vědecká fakta, na kterých stojí. Je to perfektní kniha pro inspiraci do školních hodin. Uznejte sami, že pozornost studentů získáte okamžitě, jestliže hodinu začnete větou: Věděli jste, že miminka jsou poháněna raketovým palivem? Kniha se sice čte jako sbírka zábavných historek, což byl také prvotní záměr, se kterým vznikla, ale rozhodně v hodinách rozproudí živou debatu. Byť by to bylo jen o tom, že občas trošičku přehání.
Autorem této příručky (pokud tak můžeme nazvat knihu, která se rozměry vyrovná novému vydání Fyziky od autorů Hallidaye, Resnicka a Walkera) je Paul Ginnis. Už jen náhled do životopisu autora nám prozradí, že zde máme co do činění s někým, kdo skutečně ví, co říká. Ve své kariéře Ginnis působil na více než 4500 školách, nejen ve Spojeném království, ale i v mnohem vzdálenějších koutech světa. Jak on, tak jeho kniha, jsou zaměřeni na praktické využití a budování takového prostředí ve třídě, kde převládá bezpečné pracovní prostředí.
Budeme znít jako reklamní plátek, ale přiznáváme, že se jedná o knihu, která nechybí v našich kabinetních poličkách. Paul Ginnis napsal Efektivní výukové nástroje pro učitele již před více než dvaceti lety. Kniha je ale stále velmi aktuální a před několika lety se dočkala i českého vydání v nakladatelství EduLab. Kniha má hned několik využití, se kterými začneme od toho nejrychlejšího. Publikace je totiž jakýmsi sborníkem kreativních aktivit a metod do hodin všech možných předmětů. Každá aktivita je popsána důkladně, a to od nutného rozvržení stolů v učebně po návrhy úprav pro různé předměty. Skvěle se příručka osvědčí i ve chvíli, kdy potřebujete ucelenější plán práce se třídou. Začínající třídní učitelé ocení právě tuto část, kde autor popisuje hodinu po hodině aktivity posilující pozitivní chování ve skupině a pracuje na vytváření bezpečného kolektivu. Pokud nemáte aktuálně akutní situaci k řešení, dejte si knihu od začátku jako celek. Dozvíte se mnoho o neurovědě a potřebách vašich žáků.
Malá letní série populárně naučných knih, které vám s radostí doporučíme přibalit s sebou na prázdniny.
K tomu, abychom okouzlili studenty a nadchli je pro fyziku občas potřebujeme něco trochu víc. Víc hlasitějšího, víc neobvyklého a sem tam také podstatně hořlavějšího.