Rozhovory s absolventy – Diana Taschová
Rozhovor s absolventkou učitelství na PřF, která nyní působí na soukromé ZŠ Filipka v Brně.
Studium učitelství matematiky a fyziky na přírodovědecké fakultě dokončil Mgr. Adam Šťastný v roce 2020. Pár let působil na brněnském gymnáziu Vídeňská, poté ale jeho cesta vedla do rodné Opavy, na Mendelovo gymnázium, které sám vystudoval. Právě do Opavy jsme se za ním pro rozhovor vydali a při té příležitosti jsme měli možnost si prostory několikapatrového gymnázia prohlédnout.
Jak dlouho tady, v Opavě, jsi?
To je trošku komplikovanější, protože jsem tu částečně učil už během páťáku při studiu a každý týden jsem přejížděl mezi Opavou a Brnem. Od pondělí do středy ráno jsem učil, o půl desáté jsem skončil, v deset mi jel vlak a ve dvě jsem měl cvika na fakultě, takže to bylo náročnější… ale v březnu začal covid, takže to všechno přejíždění padlo.
Pak jsem měl ale ještě důvod zůstat v Brně a musel jsem se rozhodnout, co a jak, tak jsem si řekl, že „vyrazím do světa“ (a zůstal jsem v Brně). U nás na gymplu totiž navíc hrozí, že kdo tam nastoupí, tak už tam zůstane učit až do důchodu, a to mě docela děsilo.
Copak vás z té školy už nepustí, jakmile vás jednou polapí?
Ne že nepustí, ale člověk je tam spokojený a nemá důvod měnit školu. No a tak jsem se rozhodl zatím zůstat v Brně a obepsal jsem všechny gymply, dokonce i některé vytipované základky. Ozvali se mi ze třech, z jedné ZŠ a ze dvou gymnázií, z toho jedno bylo Gymnázium Vídeňská, a to jsem si vybral.
Ty máš ale jako druhou aprobaci fyziku a učitel fyziky je přeci ve školství nejvíce nedostatkové zboží. Překvapuje mě, že se Ti neozvali ze všech škol.
Ono je Brno relativně saturované. Navíc někteří se ozvali třeba až v září nebo na konci letních prázdnin, tak to už jsem byl domluvený jinde. Na Vídeňskou jsem šel jakoby na slepo, bez kontaktů a ani jsem tam nebyl na praxi. A díky tomu jsem zjistil, že se zvládnu uchytit i na nové škole, kde nikoho neznám. Působil jsem tam dva roky, ale pak jsem se odstěhoval zpátky do Opavy, to bylo v roce 2022, a od té doby jsem tady. Dostal jsem třídnictví a teď už jsou to třeťáci.
Dostal jsi třídnictví hned první rok, co jsi přišel do Opavy učit na plný úvazek?
Ano, ale tak paní ředitelka mě znala, protože jsem na tomhle gymplu i sám studoval, lákala mě sem už za studia a pak snad každý další rok, navíc jsem se tu otrkával ten první rok během páťáku. To moje dvouleté působení v Brně brala jen jako že jsem přerušil a nastoupil jsem zpátky. Takže jsem šel do zkušební doby se třídnictvím, se vším… s takovou plnou palbou.
A tak to je vlastně hezký pocit, ne? Když člověka takhle celou dobu chtějí.
Tak to samozřejmě jo, to bylo fajn. Jen já jsem z toho byl špatný, jak jsem musel pořád odmítat – hlavně během studia, to by totiž vůbec nešlo sladit s rozvrhem na fakultě.
Když mluvíš o fakultě, jaké pro Tebe bylo samotné studium? Odnesl sis z něj nějaké zkušenosti do praxe? Nebo Ti naopak něco chybělo?
Tím, že jsem měl kombinaci s fyzikou, tak matika byla ten lehčí obor. (Když ve fyzice hned v prvním semestru počítáš trojné integrály ve sférických souřadnicích, ale na matice se k tomu dojde až tak o dva roky později, kdy se to teprve řádně zavede.)
To, co mi dala vysoká škola, je určitě odbornost. V té si myslím, že problém nemám, dokážu řešit spoustu věcí, neztrácím se v tom středoškolském učivu a je jen pár oblastí, kde si třeba nejsem úplně jistý, ale to si vždycky dostuduju. To, co mi chybí a co mi vysoká škola nedala, jsou metody. Absolutně nevím, JAK to učit. Já naštěstí učím jen na vyšším gymnáziu, ale při představě, že bych učil na nižším nebo na základní škole, tak bych byl dost nahraný. A musel bych dost času investovat do toho, abych hledal, jakým způsobem to naučit. Takže metody, ty mi chybí. A to nejen v matice, ale i ve fyzice.
V tomhle se shoduješ s absolventkami, s nimiž jsme rozhovor dělali před Tebou: víme CO máme učit, ale nevíme, JAK to učit…
Za mě je to ale pořád ta lepší varianta. Protože umět patnáct tisíc her nebo způsobů, jak si upravit Kahoot a nastříhat kartičky, ale nevědět, co na ně napsat… to by už vůbec nefungovalo. Takhle vím, co je chci naučit, a jen hledám způsob, jak to udělat. Nebo když přijde žák a ptá se křížovou palbou na různé otázky a různé příklady, tak já se nemůžu začít zamýšlet nad tím, jak se řeší která rovnice.
A už sis nějaké způsoby nebo metody, které Ti fungují, objevil?
On je ještě problém v tom, že každá třída je úplně jiná. A nejde mít univerzální návod na všechny třídy, a proto je potřeba mít těch metod víc, abych si mohl vybrat a přizpůsobit se potřebám třídy. A na to ještě nemám dostatečné množství metod, to ještě neumím. Mě zatím frustruje, když vidím, jak postupně usínají, je to horší a horší, a pak třeba občas vybuchnu a zařvu na ně. Když vidím, že ztrácejí pozornost, tak na to už mám pár věcí, které fungují: třeba se projít po třídě, udělat něco dynamičtějšího… ale zase to závisí na konkrétní třídě.
Například moje třída, kde jsem třídní – oni prostě chtějí počítat, jsou pro to nadšení, já jim zadám stránku ze sbírky a oni jsou schopní celou hodinu počítat. Já jsem tomu nejdřív nevěřil, ale oni fakt počítají, nedělají něco jiného. Občas se někdo přihlásí, že něčemu nerozumí, takže já takhle obcházím, můžu se jim věnovat individuálně a řeším konkrétní místa, od kterých látku přestávají chápat. A je to fakt super. No ale vedle toho mám třídu, kde můžu dělat cokoliv, i kdybych se stavěl na hlavu a odrážel ušima, tak je to prostě nezajímá.
A co se mi ještě osvědčuje je, že se snažím propojovat různé předměty mezi sebou. Děcka jsou z toho úplně v háji, ale za mě to funguje.
„Nejvíce mě motivuje předávat zkušenosti, nápady a náměty dál – a to rovnou kolegům z Opavy a okolí.“
Adam Šťastný
Co pro Tebe byl největší náraz na začátku praxe?
Problém byly opravdu ty metody. Já jsem přišel před ty žáky a říkal jsem si: „Já přeci vím, jak to spočítat. Ale jak jim to mám vysvětlit?“
A překvapilo Tě na učitelské profesi něco, s čím jsi nepočítal?
Jedno velké překvapení mě napadá. My jsme byli kdysi na akci pro studenty učitelství fyziky („akce Zubří“) s panem docentem Bochníčkem (doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr., pozn. red.), já jsem tam měl nějakou prezentaci a v ní slide, který jsme sepisovali dohromady se spolužáky. Byl o tom, co všechno učitel vlastně dělá kromě toho, že učí. A ten slide mám pořád před sebou a on stále přetéká a přetéká, jak postupně zjišťuju, co všechno v té práci vlastně musím dělat. Protože to, že učíš, je z toho všeho vlastně minimum. Papírování, tabulkování, financování, shánění peněz, různých grantů… jestli ještě jednou budu dělat průzkum trhu, tak už mi z toho rýpne. V každé třídě máš kolem 30 žáků, musíš s nimi pracovat, prožíváš s nimi jejich úspěchy i problémy, dynamiku v jejich skupině, komunikuješ s rodiči, chceš, a do určité míry musíš, o nich vědět první poslední. Ještě když má člověk ve škole různé role, třeba jsi správce místnosti, tak najednou řešíš, že ti teče umyvadlo a máš to hlásit školníkovi. Takže tohle je ta srážka s realitou, že si vlastně vůbec neodpočineš, protože to je pořád něco.
Teď už zase tak na začátku praxe nejsi a říká se, že prvních 5 let je pro učitele nejnáročnějších. To už máš za sebou. Co se podle Tebe po těch pěti letech změní?
Rozdíl je v tom, že za pět let už projdeš různé třídy a ročníky, takže už víš, kam to vede a proč se učíme zrovna toto. Po těch pár letech jsem pochopil koncepci toho učiva a proč je to poskládané, jak je to za sebou poskládané – aby to dávalo smysl a fungovalo to dál. V ostatních oborech jsou návaznosti na matiku, které ti učitelé potřebují, aby žáci znali, a i v matice samotné se některá témata nedají předřadit před jiná, protože kolikrát narazíš a zjistíš, že něco, co potřebuješ, ještě nemáš probrané.
My jsme si Tě předem trochu proklepli a zjistili jsme, že děláš spoustu aktivit navíc. Pověz nám o těch, které bys doporučil a které Tě profesně nejvíce posouvají vpřed?
Nejvíce mě baví a posouvá vpřed práce s kolegy na přípravě hodin, ať už v tandemu nebo jiných formách, které jsou mezipředmětové. Společně se domlouváme na obsahu takovýchto hodin, možnostech propojování různých látek, připravujeme společně materiál a následně také hodinu realizujeme (ať už je to společné učení logaritmů matematikem v chemii při výpočtech pH, elektrolýza z chemického i fyzikálního pohledu nebo pitva prasečího oka či srdce). Takovéto hodiny připravujeme jak pro naše žáky, tak pro žáky ze základních škol z celého okresu, případně pro veřejnost.
Je jasné, že ne vždy se hodí hodiny spojovat – ať už proto, že nemáte čas nebo nemáte kolegu-parťáka, se kterým se domluvíte a hodina se pak povede. Mám to štěstí, že máme na škole takový hlouček učitelů přírodovědného zaměření, kteří jsou hodně aktivní a chtějí se podílet na tomto typu výuky.
Dočetli jsme se, že vedeš učitele v Elixíru… co si pod tím máme představit?
To, co mě nejvíce motivuje a je pro mě velikou výzvou, je nesyslit si všechny zkušenosti, nápady a náměty pro sebe, ale předávat je dál – a to rovnou kolegům z Opavy a okolí. V Brně na Vídeňce jsem byl v kabinetu s kolegyní Lenkou Kramářovou, která mě přivedla k iniciativě Elixír do škol, za což jsem jí velmi vděčný. Po republice se učitelé scházejí v tzv. centrech Elixíru do škol, které vedou aktivní učitelé a nabízejí prostor pro sdílení a inspiraci mezi učiteli ze základních, středních, ale i mateřských škol. Primárně byla centra zaměřena pouze na fyziku, ale postupně dostává prostor také chemie, vznikají digi centra a my v Opavě máme centrum, které propojuje předměty ze všech přírodovědných oblastí. Center Elixíru je v republice na šest desítek.
Opavské centrum vedeme právě s kolegyněmi Zdeňkou[1] a Bárou[2] za chemii a biologii a zapojujeme i novou kolegyni Líbu[3] za informatiku a matiku. Prostě bez spolupráce by to nebylo možné. Akci letos financuje Místní akční skupina Opavsko, takže přesahy jdou skutečně na celookresní úroveň. Na setkání pak s učiteli řešíme, co a jak učí, nabízíme nějakou inspiraci, sami získáváme motivaci a dozvídáme se co a jak na základkách funguje. Pokud to je možné, učitelé si odnášejí také nějaké materiály, tipy a triky a ideálně také pomůcku do výuky, kterou si sami vyrobili.
Takto postupně vzniká učitelská komunita, která drží při sobě, pomáhá si a vzájemně se motivuje. Já se takto setkávám s dalšími vedoucími center a ta míra inspirace a následně motivace je obrovská.
Abychom nezůstali jen na okresní úrovni, tak v dubnu budeme s Bárou vést workshop na akci s názvem Učiteling Ostrava, kam se sjíždějí učitelé všech aprobací z celého kraje. My je nebudeme šetřit a rovnou dostanou pitvat prasečí srdce.
[1] Mgr. Zdeňka Hanzlíková, biologie-chemie, předsedkyně PK chemie
[2] Mgr. Barbora Bitomská, biologie-chemie, předsedkyně PK biologie
[3] Mgr. Libuše Kovářová, matematika-informatika, ICT koordinátorka
No a tak my jsme přijeli za matematiku, takže by nás zajímal spíše nějaký konkrétní příklad, jestli učíte i nějaký matematický tandem nebo jak s něčím jiným propojujete matiku.
V březnu budeme mít setkání Elixíru právě s matematikou a budeme tam z dřevěných tyček vyrábět tělesa. Má to být něco jako ty klasické drátěné modely, ale spojky jsou vytištěné na 3D tiskárně. Takže k využití: např. pro stereometrii krychle a další tělesa na řezy, ale třeba chemici to využijí jako modely různých struktur, molekul, krystalů a kdo ví čeho dalšího, krystalografie je i v biologii, takže by to šlo přenést i do ní, ve fyzice zase pro pevné látky. Největší využití je samozřejmě v matice, ale jsme to schopni navázat i na jiné předměty.
Takže si sami vyrobíte pomůcky a s nimi potom pracujete napříč různými předměty?
To je přesně smysl Elixíru. Něco si fyzicky vyrobíme a účastníci si to potom odnesou. A buď to jsou schopní použít ve výuce, nebo dokonce vyrobit s žáky, a ti si to potom odnesou domů. No a ještě k té matematice, tak na Elixíru se budou vyrábět také pull-up sítě těles, kde mají z tvrdého papíru síť tělesa, tím je protažená šňůrka, za kterou když se zatáhne, tak se to těleso složí.
To už je dohromady hodně aktivit. Máš něco, u čeho si odpočineš, abys nevyhořel?
To vyhoření už mi dost hrozilo na konci kalendářního roku, to už jsem fakt nemohl. Takže se od nového roku snažím tolik nepracovat, ve smyslu, že těch 55 hodin týdně prostě stačí. Ale nevím, jestli se mi to moc daří. Spíš mě teď frustruje, že nemám spoustu věcí hotových. Chodím občas do fitka nebo dvakrát do měsíce zpívat do sboru – to hodně dokáže odvést myšlenky.
Dělají toho tolik i tví kolegové, nebo jen využívají toho, že jsi „mladá nadšená tužka“, a říkají si: „Tak ten by mohl udělat tohle, pak tohle…“
Má to tak dost lidí, nejsem v tom sám. Samozřejmě jsou kolegové, kteří to mají nastavené striktně, prostě padla a nazdar. Ale i na ty někdy dojde, že si třeba musejí vzít písemky domů, protože je jindy nemají čas opravit, ale zároveň mám kolegy, kteří jsou podobně hyperaktivní jako já, což tě žene dopředu a dodává ti to energii, takže chceš a jdeš dál a je to fajn. A úplně největší motor jsou děcka. Oni to ocení, jsou schopní to zhodnotit, vidí tu snahu a práci, kterou odvádím. Zároveň jsem s nimi v nějakém kontaktu, takže taky vidí, že kolikrát odcházím z práce v pět, ve čtvrt na šest, takže si říkáme: „Wow, dneska ještě za světla.“ nebo „Hmm, dneska už za tmy.“
„Hlavní je být férový. To, na co žáci nejvíce slyší, je spravedlnost.“
Adam Šťastný
To je fajn, když vidí, že ty se snažíš, že i oni se pak snaží a zapojují se do různých soutěží, projektů – zrovna zítra přeci jedete do Prahy na nějakou soutěž.
Je to tak. Chtějí, jdou za tím, baví je to a hlavně mě pak baví to, když máme to prostředí nastavené dobře, že si věříme a cítíme se v něm bezpečně, tak oni ti pak řeknou úplně všechno.
No a jak to nastavuješ?
No… prostě nesmíš být debil. 😃 Lépe řečeno, nějakým způsobem se o ně zajímáš a chceš od nich vědět, co si myslí – o výuce, o pravidlech, jaký mají názor na školu. Oni se teda nejprve zdráhají, ale postupně ti toho začnou říkat čím dál víc a ví, že tím nenarazí. Že já nepůjdu hned všechno vyslepičit vedení a kolegům. Samozřejmě s těmi informacemi od nich pracuju, ale nepůjdu za ostatními s tím, že „tady ten mi říkal, že…“.
Hlavně být férový, protože to, na co oni hodně slyší, je spravedlnost. Protože v moment, kdy uvidí, že spravedlivý nejsi, ať už v hodnocení nebo v přístupu k nim, tak ti to dají sežrat. A určitě ti nebudou věřit. Taky je to práce s lidmi, takže vždycky si budeš s někým rozumět víc a s někým míň, ale nemůže z toho mít někdo benefity.
My jsme viděli, že jsi vyhrál něco z Global Teachers Prize…
Nominovala mě kolegyně, která tam byla jako finalistka loni nebo předloni, já jsem se teda přihlásil a postoupil jsem do nějakých TOP 50 a dál už to nedošlo, ale zajímavá na tom byla samotná přihláška, protože byla taková hodně komplexní a nutila člověka se zamyslet nad tou svojí kariérou a nad tím vším, co člověka vlastně dělá. Bylo to sice asi jen 6 otázek, ale pak to bylo asi 6 A4. A vedlo mě to k navázání spousty různých kontaktů a ocenili mě z nadačního fondu Matika Česku, kde si z těch TOP 50 vybrali asi 3 mladé matikáře, kterým přispívají nějakým stipendiem. Tento fond se aktuálně hodně rozjíždí a v podpoře začínajících učitelů plánuje pokračovat i v dalších letech.
Líbí se mi, jak říkáš, že máte hodně kontaktů, sdílíte s kolegy, takže člověk vlastně vždycky může najít nějakou podporu a nové nápady.
To je určitě super. Mně přijde úplně šílené být izolován. I u nás jsou ještě rezervy a mohli bychom určitě pracovat víc sjednoceně, třeba v komisi, ale to je tak časově náročné, že to mnohdy nejde.
Měl bys na závěr nějaké tipy pro současné studenty učitelství?
Myslím si, že je důležité být otevřený všem možnostem, které přicházejí. Vysoká škola tě připraví na spoustu situací, možností a příležitostí, které tě čekají, ale ani zdaleka tě nepřipraví na všechno, protože to prostě nejde. Tím pádem je důležité zůstat otevřený, učenlivý – protože pořád se budeš učit, to nekončí tím, že člověk odstátnicuje. Pak teprve začíná ta praxe, to převedení do toho, že dostaneš ty děti, které máš něco naučit, a procházíš s nimi celý ten proces poznávání. A to tě musí bavit, bez toho to nejde. Absolvent matematiky má obrovské možnosti, co všechno může dělat, ale je důležité být otevřený i různým jiným oborům nebo mezioborům.
Rozhovor s absolventkou učitelství na PřF, která nyní působí na soukromé ZŠ Filipka v Brně.
Rozhovor s absolventkou učitelství na PřF, která nyní působí na Střední škole informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně.