Inspirativní webové stránky 2
Výběr inspirativních webových stránek poskytujících výukové materiály pro výuku biologie
Přinášíme vám další tipy na přírodovědně zaměřené instagramové, facebookové a YouTubové profily. Pro nadsázku a humor doporučujeme Zápisník -začínající- učitelky, pro rozšíření vašeho oboru a získání spousty fascinujících biologických faktů určitě sledujte instagramový profil podcastu Brain we are. Inspiraci a materiály do samotné výuky biologie najdete na YouTube profilech Nezkreslená věda a Petr Curko. Doporučujeme vám sledovat také CCBC (Česká koalice pro ochranu biodiverzity) ať už na facebooku či jejich webovkách, případně si jejich lektory můžete pozvat i do školy.
V článku Podcasty ve výuce biologie jsme vám doporučili Podcast o mozku, mysli a fungování lidského organismu „Brain we are“. Autoři tohoto podcastu – Jiří Kryštof Jarmar a Vojtěch Hlaváček – ale sdílejí své myšlenky i na blogu, instagramu (kde mají téměř třicet tisíc sledujících) a na facebooku.
Oba se zabývají biohackingem = možná proměna kódu života na nejzákladnější úrovni, tedy na úrovni DNA. Jirka se k němu dostal přes úzkosti a deprese, Vojta přes zájem o vesmír, vědomí, výzkum biologie a lidský organismus. Potkali se na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Dnes se věnují neurobiologii a „vědomé zkušenosti“, a v podcastu i na sociálních sítích sdílí citáty a myšlenky, které je oslovují, lifehacky (“životní zlepšováky”), které objevili, i tzv. red pills = červené pilulky. Červená pilulka symbolizuje volbu dozvědět se znepokojivou nebo život měnící pravdu oproti setrvání ve spokojeném prožívání běžné reality („modrá pilulka”). Termíny pocházejí z filmu Matrix.
Názvem „Brain we are“ se myslí jednak oba autoři podcastu, ale i celý svět – ti, kdo mluví, i ti, kdo naslouchají. Neuronální aktivita všech lidí propojuje mozky do jediné komunikační sítě. Brain we are je tedy propojen tématem propojenosti 🙂
NEZkreslenou vědu už určitě znáte, ale pro úplnost ji zde zařazujeme. NEZkreslená věda je součástí projektu Otevřená věda Akademie věd České republiky. Jedná se o výjimečný popularizačně-vzdělávací cyklus, který provází komentář Pavla Lišky, Báry Hrzánové a Radka Holuba, spolu s ilustracemi Tomáše Zacha a Markéty Smolíkové Kubátové. Animovaná videa jsou tematicky zaměřená na vědu, a zábavnou a srozumitelnou formou přibližují zajímavé jevy z vědní oblasti všem sledujícím. První 10-ti dílná řada videí vznikla v roce 2014. Pozitivní ohlasy byly motivací k tvorbě dalších sérií. V roce 2021 byla dokončena sedmá série. Aktuálně najdete na webu i první dvě videa z osmé série. Témata byla vybrána na základě doporučení od pedagogů a vědců z oblastí biologie, chemie, zeměpisu i humanitních oborů.
Přehled biologicky laděných videí:
Otevřenou vědu můžete také sledovat na instagramu a facebooku.
Tento YouTube kanál vznikl díky covidové pandemii. Jeden nadšený učitel biologie a chemie ze západních Čech, Petr Curko, pojal distanční výuku zajímavým a zábavným způsobem – začal nahrávat stručná a výstižná videa, kterými komunikoval se svými žáky a jejichž prostřednictvím vedl online výuku. Postupně jej začali sledovat žáci i učitelé z celé republiky (v současné době má již 13,7 tisíc odběratelů). Videa trvají obvykle od 15 do 20 minut, obsahují většinou i zápis, případně nákres. Jsou rozděleny do tematických playlistů:
Petr Curko také natočil sadu domácích pokusů a videa, v nichž učí své kolegy pracovat s online nástroji jako je Google Classroom či Mentimeter:
Nejen za svou skvělou online učitelskou práci se Petr Curko dostal dokonce do semifinále ankety Zlatý Ámos.
CCBC je česká koalice pro ochranu biodiverzity. Sdružuje 15 projektů v ČR i po celém světě a pomáhá neziskovkám chránit faunu a flóru. V duchu svého názvu se snaží hledat a podporovat vše, co chrání biodiverzitu a přírodu jako takovou. CCBC svůj cíl realizuje pomocí kampaní, konferencí, osvěty a vzdělávacích programů. Ve spolupráci s českou televizí se také podílela na natočení dokumentárního cyklu Češi zachraňují. Jedním z konkrétních projektů je např. facebookový profil Jeřábí život, který informuje o monitoringu a ochraně jeřábů, kampaň Zlonovina proti černému obchodu se slonovinou, nebo kampaň na záchranu mořských želv Máme je na triku. Kromě kampaní a konferencí, o nichž můžete s žáky diskutovat, lze CCBC pozvat do vaší školy.
V rámci výchovně vzdělávacího programu CCBC jsou pro žáky základních a středních škol organizovány přednášky se širokým záběrem témat od ohrožených živočichů po globální výzvy a také zážitkové programy:
Cílem je pomoci rodičům a školám vychovat generace s kladným vztahem k lidem, zvířatům a rostlinám. K tomu slouží nejen tyto lektory organizované nabídky, ale také videa, která můžete zařadit do výuky a která jsou doplněna pracovními listy i s klíči (řešeními). Najdete je v nabídce pro školy v knihovně.
Nezapomeňte CCDB sledovat také na facebooku a instagramu.
Pokud studujete učitelství biologie a chcete vědět, do čeho jdete, měl by být tento osobní blog středoškolské učitelky biologie a chemie vaší povinnou četbou. Pokud už učíte, nadsázka a humor tohoto blogu vám může zlepšit den. Ve veselých příbězích z učitelského života však najdete také výborné nápady, které obohatí vaši výuku. Jeden příklad za všechny:
- Co jste dělali dnes ve škole?
- Hráli jsme si na červené krvinky, okysličovali se v plicích, odkysličovali se v tkáních a procházeli přes srdce.
Jednotlivé krvinky hlásily síním a komorám odkud a kudy přišly a kam mají namířeno.
Na konci hodiny přišla jedna žačka a povídá: „Já jsem červená krvinka, nesu batoh a jdu domů.“ ❤️